Tekstiilien värjääminen käsin | Att färga textilier för hand


Uudista vaatteen tai sisustustekstiilin ilme värjäämällä! Kulunut väri on mahdollista raikastaa ja jopa tahrat on usein mahdollista ainakin häivyttää värjäyksen avulla. Lue tästä miten!

Förnya plagg eller inredningstextilier med hjälp av ny färg! En urtvättad färg kan piffas upp och till och med fläckar kan ofta döljas åtminstone i viss mån med hjälp av textilfärg. Läs här om du vill veta hur!

Sain mummoni vanhan puuvillahaalarin, joka ei malliltaan ollut tätä päivää ja jossa oli ehkä kahviroiskeita tai mahdollisesti voikukkaa etumuksessa. Tahroja ei ollut mahdollista poistaa, joten eka askel projektissa oli värjätä kangas. Tässä postauksessa siis värjäysasiaa, lopullinen muodonmuutos on luvassa lähiaikoina.

Här kommer inlägget med de fulaste bilderna som jag hittills lagt upp här. Så efter att du har läst klart här så rekommenderar jag att du klickar in på vilket annat inlägg som helst för att se på trevligare bilder. Nu efter denna disclaimer kan vi gå vidare till dagens ämne, nämligen att färga textiler. Jag fick nämligen en bomullsoverall av min farmor och det var direkt klart att den har potential, men behöver ändras på. Dessutom hade den flera små fläckar på sig, kanske kaffestänk eller frläckar från maskrosor. Fläckarna gick inte att få bort så jag beslöt mig för att färja hela härligheten.


Haalarin värjäämiseen käytin Dylonin käsinvärjäykseen sopivaa tekstiiliväriä sävyssä Olive green. Olen aiemmin käyttänyt samaisen merkin käsi- ja pesukonevärejä mutta myös Nitorin vastaavia. Kaikki ovat toimineet moitteetta ja olleet helppokäyttöisiä. Värin valinta osui tällä kertaa juuri käsiväriin, koska meillä ei ole omaa pesukonetta, enkä uskaltanut lähteä käyttämään koneväriä taloyhtiön pesutuvassa, vaikkei yksikään koneväri ole koskaan pesukoneelle hallaa tehnytkään. Merkki valikoitui värivalikoiman perusteella. Tarvitsemasi värin määärän saat selville punnitsemalla kankaan. Väripakkauksessa kerrotaan kuinka paljon väriä tarvitaan tietyn kangasmassan värjäämiseen.

För att färga overallen använde jag Dylons textilfärg för handfärgning i färgen Olive green. Jag har använt både hand- och maskinfärger av märket förut och också motsvarande från märket Nitor. Alla har fungerat fint och varit lätta att använda. Jag valde att använda handfärg för att vi inte har någon egen tvättmaskin och det kändes för riskabelt att använda maskinen i tvättstugan för ändamålet, även om jag aldrig haft problem med att färgen skulle ha fastnat i maskinen förut. Märket valde jag på basen av färgurvalet. Mängden färg som behövs får du reda på genom att väga tyget och jämföra med färgförpackningens information om färgåtgången per massa.



Pesin haalarin ja suikaleen puuvillakangasta, josta oli tarkoitus tehdä haalariin vyö, vielä kertaalleen pesukoneessa ja jätin sen värjäystä varten märäksi. Värjäykseen käytin niin kuumaa vettä, kuin hanasta tuli. Sekoitin ensin värin pieneen määrään vettä tyhjässä maitotölkissä ravistelemalla, jonka jälkeen sekoitin väriliuoksen reiluun puoleen ämpärilliseen vettä. Astia olisi saanut olla suurempikin, jotta värjäys olisi onnistunut helpommin. Upotin kostean haalarin väriveteen ja sekoittelin sitä väripakkauksen ohjeen mukaan aluksi koko ajan ja sitten harvemmin. Vaikutusajan päätyttyä huuhtelin haalarin ja pesin sen vielä kerran koneessa. Kuvassa värjäystulos näyttää ihmeen laikukkaalta, todellinen väri on tasainen. 

Jag tvättade overallen i tvättmaskin och lämnade den blöt. I samma tvätt slängde jag också en remsa vitt bomullstyg, som skulle bli ett bälte till overallen. Till färgningen använde jag så hett kranvatten som möjligt. Först löste jag färgen i några deciliter hett vatten i en mjölkburk genom att skaka om burken ordentligt. Sedan blandade jag lösningen i en halvfull hink med hett vatten och blanade om enligt färgförpackningens instruktioner: först konstant omrörning, sedan mer sällan. Kärlet skulle gärna ha fått vara större: nu var det lite knepigt att röra om i hinken. Efter 45 minuter (kolla tiden på färgförpackningen) sköljde jag plagget och tyget och tvättade dem ännu i tvättmaskin. På bilden är färgen konstigt ojämn, i verlkligheten blev resultatet riktigt bra.



Huomioithan kangasta värjätessäsi, että koska väri ei tartu keinokuituihin (ei edes vanhaan, naarmuiseen muoviämpäriin), useimmat ompelulangat eivät värjäydy käsittelyssä, kuten eivät myösään napit tai vetoketjut. Itselläni tämä ei haitannut, koska olin joka tapauksessa aikeissa poistaa vaatteesta vanhat nepparit ja vetoketjun. Projektin lopputuloksen löydät tästä postauksesta. Arvaatko sinä, miten tarina jatkuu?

När du planerar att färga ett plagg är det bra att komma ihåg att färgen inte fastnar på konstfiber. Det innebär att de flesta sytrådar, knappar och dragkedjor kan inte färgas (inte heller en sliten plasthink). I mitt fall var det inget problem, eftersom jag ändå skulle ta bort dragkedjan och tryckknapparna. Resultatet hittar du i det här inlägget. Har du någon gissning på hur resultatet blev?

Kommentit

Suositut tekstit