Novice sweater



Etsin kauan juuri sopivan väristä ruskeaa lankaa Novice Sweateria varten, kunnes sen vihdoin löysin. Tämä Dropsin Brushed Alpaca Silk -lanka oli tosi ihana neuloa ja on myös käytössä miellyttävän  lämmin, muttei hiostava. Lisäksi se on höyhenenkeveä: neuleella on painoa vaivaiset 112 grammaa. Ihana siis! Aloitin neulehommia joulukuussa, mutta väliin tuli paussia muiden, akuutimpien juttujen takia. Mutta siis: hiihtolomalla vihdoin valmistui tämä!

Jag väntade länge på att jag skulle hitta det perfekta bruna garnet till en Novis Sweater. Väntan tog slut när jag råkade hitta det här rostbruna Brushed Alpaca Silk -garnet från Drops. Garnet var riktigt lättstickat och den färdiga tröjan är helt ljuvlig. Den är varm men inte alls sådär att man svettas extra mycket, som du vet att man gör i vissa tröjor. Dessutom känns den nästan viktlös att ha på sig: tröjan väger ynka 112 gram! Helt perfekt alltså! Började egentligen sticka redan i december, men det kom en del mer akuta sysslor i vägen för projektet. Men på sportlovet blev den här äntligen klar!


Oletkohan sinä muuten huomannut saman kuin minä: neuleen hihansuiden resorit muuttuvat tietyissä lankalaaduissa tosi nopeasti ihan lötköiksi ja löysiksi? Keksin tähän ongelmaan ratkaisun! PetiteKnitin Instastorysta löytyi taannoin vinkki, että Novice Sweaterin kaula-aukkoa voi tukevoittaa pujottamalla taitetun resorin sisään ohuen kuminauhan. Lähdin toteuttamaan samaa ideaa ja ompelin huomaamattomasti neuleen nurjalle puolelle mustaa rypytyskumilankaa tasaisesti noin sentin välein. Tämä kikka oli kyllä kätevä! Tässä siis vertailun vuoksi vahvistamaton resori päivän käytön jälkeen ja kumilankavahvisteinen versio. Samalla idealla voi kokeilla freesata myös vaikka vanhan neuleen resoreita.

Har du kanske annars stött på samma problem som jag, nämligen att muddarna på stickade plagg blir lösa otroligt fort speciellt vid vissa garnsorter? Jag har nu kommit på en lösning! Jag hittade ett bra tips på PetiteKnits Instastory för ett tag sedan. Där rekommenderades det att trä ett tunnt gummiband innanför den dubbelvikta resoren runt halskanten för ökad stadga. Jag kom på att spinna vidare på idén och sydde gummitråd avsett för att sy smockning på insidan av resoren, så osynligt som jag kunde. Jag sydde flera varv runt resoren så att raderna var på cirka en centimeters avstånd från varandra. Det blev så bra! Kolla den här bilden för att jämföra en vanlig resormudd efter att jag haft på mig tröjan en dag med en resor som är förstärkt med gummitråd. Kan tänka mig att man kunde använda samma strategi för att fräscha upp gamla tröjor vars resorer lite gett upp.


Näyttäisi muuten siltä, että jostain kumman syystä neulon näitä karvaneuleita näin kun mennään kevättä kohti. Muistatko tämän tipupuseron, jonka neuloin viime keväänä?

Märker tydligen att jag har en grej för att sticka fluffiga tröjor mot våren. Kommer du ihåg den här kycklinggula blusen som jag stickade ifjol?



Kommentit

  1. Tämä on kyllä niin ihanan näköinen neule. Kiva tuo kuminauhavinkki, täytyypä muistaa, jos joskus ehdin kokonaisen neuleen tehdä :D

    VastaaPoista
  2. Kiitos Maiju! Oon kyl tosi ihastunu siihe ja varsin tyytyväinen myös tohon kumilankakikkaan😁 Toi malli on tosi joutuisa tehdä, että jos innostut alottelemaan puserohommia, ni tota voin kyl suositella!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit