Kesäneule? | Sommarblus?

Postaus sisältää affiliatelinkkejä, jotka on merkitty tähdellä *.
Inlägget innehåller affiliatelänkar, som har märkts ut med med en stjärna *.
Petite knit

Sain synttärilahjaksi ihanan haituvaista, tipunkeltaista (no okei, värin nimi on kyllä Vaniljankeltainen) *Drops:n Melody-lankaa. Langasta oli tarkoitus neuloa Petite Knit:n Novice sweater. Olen neulonut ohjeen mukaan aiemmin luonnonvalkoisen perusvillapaidan merino- ja alpakkasilkkilangasta ja olin ohjeeseen ihan ihastunut. Tällä kertaa en malttanut tehdä ihan pilkulleen ohjeen mukaan, vaan lisäsin hihoihin heti ensimmäisellä kerroksella silmukoita yhden kolmasosan verran saadakseni puseroon muhkeat hihat ja kavensin vastaavasti kahdella viimeisellä sileällä kerroksella molemmilla puolet silmukoista pois. Pikkusiskoni kysyikin nähdessään puseron työn alla "onks noi sellaset statement-hihat?" ja sellaisethan ne nyt lopulta taitavat olla. Ei silti mielestäni mitenkään liian överit.

Jag fick kycklinggult (jaja, färgen heter väl Vaniljgul på riktigt) *Drops Melody-garn som jag skulle sticka en  Novice Sweater från Petite Knit av. Jag har stickat en naturvit tröja i merino- och alpakkasilkegarn förut i samma mönster och blivit stormförtjust i modellen. Den här gången kunde jag inte låta bli att ändra lite på modellen: jag ville ha maffigare ärmar, så jag ökade maskorna till ärmarna med en tredjedel genasti början av ärmarna. Därmed fick jag också lov att ta av en hel del maskor i slutet av ärmen. Jag stickade ihop två maskor hela varvet på de två sista varven före resoren. Min lillasyster såg tröjan medan jag stickade den och hon undrade om det ska bli såndäna statement-ärmar. Javisst, det blev de! Inte på något sätt over the topp ändå, utan helt praktiska.
Petite knit

Ohjeeseen olisi kuulunut myös kaksinkertainen pääntie, mutta arvelin sen olevan liian paksu omaan makuuni ja tein tällä kertaa pääntien yksinkertaisena. Nyt kahta tekemääni Novice sweateria vertaillessa voin todeta, että tämä oli oikea päätös tälle langalle. Ohuemmasta langasta neulottuna kaksinkertainen resori pääntiellä tuo vaatteeseen ryhtiä, mutta tällaisesta paksuhkosta pörrölangasta olisi saattanut tulla aikamoisen ahdistava siitä kakskinkertaisesta pääntiestä.

Instruktionerna säger också att tröjan ska ha en dubbel resor i halskanten. Jag konstaterade, att med det tjocka och lurviga garnet som jag jobbade med skulle en dubbel resor bli alltför klumpig, så jag beslöt mig för en enkel resor. Nu när jag jämför min första Novice Sweater med den andra kan jag konstatera att beslutet va rätt. I det tunnare garnet ger den dubbla resoren stadga åt plagget, men i det tjockare materialet skulle den har kännts för tjock.

Petite Knit

Lanka on lähes 100% erilaisia villoja, joten se ei hiosta. Sanoohan vanha kansakin, että se mikä pitää vilun, pitää varin! Ei tuo nyt mikään hellekelin asu ole, mutta ainakin vielä sitä on ollut miellyttävä käyttää sekä takin korvikkeena että nahkatakin alla lämmikkeenä oikein koleina päivinä.

Garnet är till nästan 100% en blandning av olika yllesorter, så den är inte pressande svettig. Inte är den någon supersommartröja, som man vill ha på sig under en värmebölja, men hittills har den kännts riktigt lagom. Jag har använt den istället för jacka och på kyligare dagar också under läderrocken.


Petite knit


Jos ryhdyt neulehommiin ja valitset tämän mallin, suosittelen mittaamaan vaatteen pituuden ennen resoreiden neulomista sen sijaan, että noudattaisit sokeasti ohjeen mittoja. Sama neuvo annetaan toki ohjeessakin, mutta korostaisin sitä vielä, koska malliin on laitettu aika lyhyt helmanpituus. Itselläni on pituuteeni nähden tosi lyhyt selkä ja siitä huolimatta ohjeessa mainittu pituus olisi jäänyt minulla napapaidaksi. 

Om du bestämmer dig för att sticka plagget, rekommenderar jag varmt att mäta plagget och jämföra med dina egna mått före du stickar resorerna i tröjans och ärmarnas kanter istället för att bara lita på måtten i mönstret. Samma råd står i instruktionerna, men jag vill poängtera det extra noga, för att tröjan blir ganska kort om du följer mönstret blindt. Jag har en relativt kort rygg jämfört med hela min längd och ifall jag hade följt mönstrets längd, skulle tröjan ha blivit en magtröja.


Petite knit

Kommentit

Suositut tekstit