Piristä perusvaate silityskuvalla | Piffa upp basplagg med strykbilder


Haluaisitko piristää perusvaatetta? Silityskuva on siihen oikva keino! Tästä postauksesta löydät vinkkini silityskuvan kiinnittämiseen. Kuvissa näkyvä turbaanipipo on tehty samalla ohjeella, kuin tässä postauksessa näkyvät rusettipipot, mutta jätin rusetin pois.

Vill du pigga upp ett basplagg? Då kan strykbilder vara en enkel och fin lösning! Läs vidare för mina bästa tips för att fästa en strykbild. Mössan på bilderna är sydd enligt samma mönster som  dem jag visat upp här på bloggen förut.


Raglanhihaisen peruspuseron kaava on Ottobre 1/2014-lehdestä ja tein siihen pieniä muokkauksia: alkuperäisessä kaavassa oli leveät resorit pään- ja kädenteillä sekä helmassa. Puseroa piristämään silitin Elvelyckan Designin silityskuvan. En saanut kuvan mukana silitysohjetta, enkä myöskään löytänyt sitä  netistä, joten otin riskin ja silitin kuvan kiinni muiden merkkien silitysohjeiden avulla. Tässä vinkkini onnistuneeseen kiinnitykseen: 
  • Säädä silitysrauta kahdelle pallolle, höyry pois.
  • Aseta kuva kankaalle haluamaasi kohtaan muovikalvo ylöspäin.
  • Peitä kuva leivinpaperilla.
  • Paina kuvaa silitysraudalla 30 sekunnin ajan. Älä liikuta rautaa, kuten normaalisti silitettäessä. Jos kuva on suurempi kuin raudan pohja, toista painaminen niin monta kertaa, että kuva on kauttaaltaan kiinnitetty.
  • Irrota muovikalvo kuvan päältä heti silityksen jälkeen.
  • Voit silittää kuvaa vielä varovasti paperin läpi.
Mönstret till blusen hittade jag på Ottobre 1/2014 och jag gjorde några små justeringar till det: den ursprungliga modellen hade breda muddar både på ärmar, halskant och fåll. Jag ville piffa upp den annars så simpla modellen så jag valde att stryka fast en strykbild från Elvelyckan Design. Strykbilderna kom inte med instruktioner och jag lyckades inte hitta instruktioner för just Elvelyckans strykbilder, så jag chansade och strök fast bilden enligt andra instruktioner jag hittade. Här är mina tips för att fästa en strykbild:
  • Ställ in strykjärnet på två bollar. Ångfunktionen ska vara av.
  • Placera motivet på tyget med plasthinnan uppåt.
  • Täck bilden med en bit bakplåtspapper.
  • Tryck på bilden med strykjärnet i 30 sekunder. Strykjärnet ska bara pressas neråt istället för att strykas åt sidorna som när du stryker normalt. Om motivet är större än strykjärnets botten ska du trycka på bildens hela yta, alltså helt enkelt flytta på järnet och trycka så många gånger att hela bilden sitter fast.
  • Avlägsna plasthinnan direkt efter att du strukit fast hela motivet.
  • Vid behov kan du ännu stryka bilden försiktigt genom pappret.

Kommentit

  1. Hei. Hyvät lahjat tekaisit. Luulis niiden olevan mieluisat. En ole koskaan tainnut käyttää silityskuvia. Hyvä idis niillä virkistää vaatetta. Kristiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiitos, ainakin lahjansaajien äiti tykkäsi, päivänsankarit ovat vielä niin pieniä, että heidän mielipidettä on vaikeampi arvioida 😁 Tämä oli itsellekin eka kerta tällaisten silityskuvien kanssa, enkä itse asiassa olisi tällaisia tullut kokeilleeksikaan, elleivät olisi tulleet yksien tilaamieni kankaiden mukana yllärinä. Oikein kivoja ovat käyttää!

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit