Turbaanipipoja tuutin täydeltä | Turbanmössor på löpande band

Pipotehtaalta päivää! Otin juuri testiin tämän pipo-ohjeen ja väsäsin sen avulla saman tien kolme pienen lapsen pipoa. Oli kyllä hyvä ohje, jonka avulla olisi ihan varmasti aloittelevankin ompelijan helppo onnistua.

Mainittakoon, etten noudattanut ohjetta ihan prikulleen: tein pipoihin vuorin yksivärisestä luomupuuvillatrikoosta eli pipoihin tuli alareunaan sauma taitteen sijaan. Lisäksi ompelin pipon pääli- ja vuorikankaan yhteen kaarta pitkin kapeahkolla siksakilla ennen rypytyksen tekemistä. Tuntui helpommalta hallita rypytettyä osaa, kun rypytettävät kankaat pysyivät kohdakkain niin kuin pitikin. 

Nuppuprint, Ensilumi


Kankaana oli Nuppuprintin Ensilumi. En halunnut vahingossakaan pilata tuota kangasta, joten tein proton omassa koossani vanhasta paidasta, ilman rusettia ja vuorta. Ihan hyvä kesäpipo tuli, sopisi kivasti kesällä lippiksen tms. korvikkeeksi.

Nuppuprint, Ensilumi, rusettipipo, rosettmössa, mössa med rosett, lapselle, för barn


Hälsningar från mössfabriken! Jag testade precis på att sy en turbanmössa enligt de här instruktionerna. Eller inte en, utan tre för småbarn. Och en utan rosett i vuxenstorlek. Du klurade kanske redan ut att projektet var lätt och snabbt att göra. Jag skulle våga säga att till och med en nybörjare lätt lyckas med det.

Min vana troget följde jag inte instruktionerna till punkt och pricka: jag sydde fodret av ensidigt ekotrikåtyg, så det blev en söm i mössans kant istället för en vikning. Jag sicksackade också ihop fodret och det yttre tyget längs den bågformade kanten före jag sydde vecken i pannan. Det kändes lättare på tankenivå att hantera tygmängden ifall det inte fanns någon risk för att ena tyglagret försöker rymma undan. 


Nuppuprint, Ensilumi, rusettipipo, rosettmössa, mössa med rosett, lapselle, för barn


Tyget som jag använde var Ensilumi från Nuppuprint. Jag ville inte ens i misstag förstöra eller slösa på det fina tyget, så jag sydde en prototyp utan rosett och foder i min egen storlek för att testa mönstret. Till prototypen använde jag mig av en gammal t-skjorta. Turbanmössan visade sig fungera också i vuxenstorlek, tycker att den skulle passa fint som ersättning för keps på sommaren.

Kommentit

Suositut tekstit