Kaavojen muokkaaminen: leveät housut ilman vetoketjua | Att konstruera mönster: vida byxor utan dragkedjar


Hiihteleekö tyyppi pyjama päällä? Ei sentään, mutta mukavuudessaan nuo housut menevät kyllä pyjaman kanssa samaan kategoriaan! Tässä postauksessa kerron, miten valmistat leveiden housujen kaavan helposti käyttäen apuna valmiita housuja tai mitä tahansa valmista housukaavaa.

Vandrar hon runt klädd i pyjamas? Riktigt så är det inte, men vad kommer till bekvämhet faller nog byxorna i samma kategori som pyjamas! I det här inlägget  beskriver jag hur du kan tillverka mönstret till de här byxorna med hjälp av ett par byxor som du har från förut eller genom att modifiera ett färdigt byxmönster.


Olen ommellut housut äidin muinaisista kangasjemmoista löytämästäni collegekankaasta, josta minulla itse asiassa on lapsenakin ollut housut. Kaavat housuihin tein itse kloonaamalla eräät vanhat housuni ja muokkaamalla niiden mallia hieman. Tarkemmat ohjeet tähän housujen kaavan helppoon tekemiseen löydät tästä postauksesta, nämä vaaleat housut on ommeltu samalla kaavalla kuin linkittämäni postauksen raitahousut. Tästä versiosta jätin kuitenkin vetoketjun  sekä muotolaskokset edestä ja takaa pois ja korvasin ne kiristysnauhalla vyötäröllä. Teippasin etu- ja takakappaleen sivusaumastaan yhteen, eli housuissa ei ole sivusaumoja. 

Jag har sytt byxorna i ett riktigt gammalt collegetyg, som jag fyndat i mammas tyggömma. Jag har faktiskt haft ett par byxor i samma material som barn. Mönstret till byxorna har jag konstruerat genom att klona ett par gamla byxor som jag har och att  göra några små förändringar på modellen. Du hittar en med detaljerad beskrivning på hur mönstret är konstruerat i det här inlägget, byxorna är alltså sydda enligt samma mönster som randiga byxorna som finns i inlägget som jag länkade här. Från den här versionen lämnade jag bort dragkedjan och alla insnitt och ersätte dem med knytband i midjan. Dessutom tejpade jag ihop fram- och bakstyckets mönster vid sidsömmen, byxorna saknar alltså sidsömmar. 



Kankaan pinta ei ole perinteisen collegekankaan näköinen, vaan siinä on neulepintaa muistuttavaa pystyraitaa. Tämä pinta tekee housuista vähemmän koti- tai jumppahousujen oloiset ja ne voikin surutta yhdistää paitapuseroon tai bleiseriin, kokeiltu on. 

Tygets yta är inte som i vanliga collegetyg, utan har en yta med stickad struktur som bildar lodräta ränder på tyget. Ytan bidrar till att byxorna inte direkt ser ut som tränings- eller hemmabyxor. Det går faktiskt helt bra att para ihop dessa med en kavaj eller en uppstädad skjorta, det har jag testat.



Meinasin muuten jättää nämä housut ompelematta ihan vain siksi, etten uskonut niiden olevan yhtään käyttökelpoiset syksyllä ja talvella kenkäongelmien vuoksi. Voi kuinka sitä voikaan erehtyä! Jos mietit kenkiä leveiden pitkien housujen pariksi, paras vinkkini on että haet Pinterestistä tai vaikka vanhasta uskollisesta Googlesta esimerkiksi haulla "wide pants outfit winter". Hakutulos vakuutti ainakin minut siitä, että tämän mallisia housuja voi sujuvasti käyttää kylmilläkin keleillä.

Jag tänkte annars strunta i att sy de här byxorna först eftersom jag tänkte att de inte går att ha på vintern eftersom de inte går ihop med några vinterskor. Så fel man kan ha! Om du funderar på skoval till vida, långbyxor nu på hösten är mitt bästa tips att gå in till exempel på Pinterest eller varför inte gamla goda Google och söka på till exempel "wide pants outfit winter". Bilderna fick mig övertygad av att det går att ha så här vida byxor även på hösten och vintern trots min skepticism.


Kommentit

  1. Moi. Pöksyistä näkee, että ne on kivat päällä. Ne myös näyttävät hyvältä. Kristiina

    VastaaPoista
  2. Kiitos jälleen kivasta palautteesta! 😊 Nää on nyt kyllä tosi kovalla käytöllä, mikä lie mukavuudenhalu muhun taas iskenyt. 😁

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit