Aamu-unisen selviytymisvinkit ja helppo aamiaisresepti | Överlevnadstips för den morgontrötta och ett recept på min favoritfrukost för tillfället


Arjen alettua olen palannut myös supernopeisiin aamutoimiin. Olen ihan toivoton aamuisin: vaikka nukkuisin minkälaiset unet, kestää uuteen päivään herääminen tosi kauan. Olenkin luonut itselleni varsinaisen selviytymisstrategian unisiin aamuihin selvitäkseni kunnialla ovesta ulos ja ajoissa töihin.  Laitan loppuun vielä uuden aamupalaherkkuinnostukseni sinullekin testattavaksi. Ehkäpä joku muukin aamuntorkku löytää näistä apua omiin aamuihinsa!

Nu när jag landat o vardagen igen har jag återgott till mina strategier för att klara av hetsiga mornar. Jag är helt hopplös på att vakna, vilket betyder att jag tar alla chanser jag får att göra morgonrutinen snabbare. I det här inlägget delar jag med mig av min öberlevnadsguide för den morgontrötta och ett tips på mitt favoritfrukost för tillfället. Tipsen är kanske inte så märkvärdiga, men jag hoppas att någon annan som är bra på att sova hittar något som kan göra morgonen lite mer behaglig!


Aamu-unisen selviytymisstrategia Överlevnadsguide för den morgontrötta

1. Tee aamupala valmiiksi illalla tai valmistele se mahdollisimman pitkälle. Ihan kuin söisi jonkun muun tekemää aamupalaa aamulla! 
Förbered frukosten så långt som möjligt redan kvälle  före. Kanske du kan till och med laga den klar? Nästan som att njuta av em frukost som någon annan lagat enkom åt dig! 

2. Lataa kahvinkeitin illalla. 
Ladda klart kaffekokaren på kvällen. 

3. Hyödynnä kahvinkeittoaika: aamupesut, hiustenlaitto, meikkaaminen - mitä näitä nyt on. 
Utnyttja tiden som det tar för kaffet att bli klart: hudvård, hår, hygien - you name it. 

4. Ota seuraavan päivän vaatteet esiin edellisenä iltana. Siis ihan kaikki asusteita, sukkia ja kalsareita myöten.
Plocka fram din outfit för följande dag kvällen innan. Precis hela allt. Då slipper du offra en tanke åt kläder och accessoarer på morgonen. 

5. Pakkaa seuraavan päivän laukku illalla. 
Packa väskan på kvällen. 


Aamupalavinkki Frukosttips

Puolan matkalta tarttui yhdestä kuppilasta mukaan kotiin mahtava aamupalavinkki, joka on oikeastaan sarjaa "miksen aiemmim tajunnut". Se on herkullinen ja nopea valmistaa ja mikä parasta, sen voi tehdä lähes valmiiksi jo edellisenä iltana! Myös erilaisia variaatioita keksii helposti. 

Vi råkade på den här frukostidén på ett café under vår resa till Polen, en idé som egentligen hör till kategorin "hur har jag inte tänkt på det här förr". Du svänger ihop den här frukosten på nolltid och den smakar otroligt gått. Den är också lätt att variera vid behov och kan lagas ihop nästan helt redan på kvällen. 


Ainekset Ingredienser 

  • maustamatonta jogurttia naturell jogurt
  • hilloa tai marjoja oman maun mukaan sylt eller bär enligt din smak
  • mysliä müsli

Tee näin Gör så här

  1. Laita korkeaan lasiin kerroksittain jogurttia ja hilloa tai marjoja. Varva jogurt och sylt i ett högt glas eller annan bägare. 
  2. Ripottele pinnalle hiukan mysliä ja koristele halutessasi marjoilla. Tämä vaihe kannatta tehdä vasta aamulla, ettei mysli muutu yön aikana puuroksi. Strö på müsli och garnera med bär om du vill. Det lönar sig att lämna det här steget till morgonen för att müslin inte ska förvandlas till gröt.

Onko sinulla hyviä vinkkejä, joiden avulla pääsee liukkaasti liikkeelle aamuisin? Entä kivoja aamupaloja? Kirjoittele toki kommentteihin, ideat otetaan ilolla vastaan! 

Har du några bra tips för att komma snabbt iväg på morgonen eller på riktigt bra frukost? Dela gärna med dig, tar supergärna emot tips! 

Kommentit

Suositut tekstit