Pue juhlahame arkikäyttöön osa 2 | Att klä ner en festkjol del 2


Sateisista tunnelmista päivää! Täällä kuunnellaan kesäsateen ropinaa ja katsahdetaan taannoiseen aurinkoiseen keliin asuhommien merkeissä. Tässä tulisi nimittäin jälleen vinkkiä aikanaan tekemäni juhlahameen pukemisesta arkeen. Sama hame näkyi arkeen stailattuna myös aiemmin omassa postauksessaan täällä

En regnig dag som denna är det skönt att sitta inne och mysa. Jag tar en liten tillbakablick till soligare dagar i form av outfit-inspiration. Här kommer nämligen igen lite tips på hur du kan klä ner en festkjol, som jag sytt förut. Samma kjol syns i en annan vardagsoutfit i det här inlägget.
Easy, diy, hame, helppo, ompele, sy, lätt, kjol

Tällä kertaa hameeseen yhdistyy sporttisempi paita ja tennarit ja heti on ihan erilainen fiilis. Hameen vyötärö on tehty ompelemalla kumilankaa alalankana käyttäen, joten se on superjoustava, mutta ei mitenkään tiukka. Hame on myös ohutta, laskeutuvaa materiaalia, joten tällainen paksumpi t-paita hameenkauluksen sisään survottuna on aikamoinen möykky. Tämän vuoksi törkkäsinkin t-paidan reunan rintsikoiden vyötärön alle nalkkiin, ettei se roikkuisi liian pitkällä hameen päällä. Olen huomannut tämän toimivaksi kikaksi monien paitojen kanssa, koska ainakin itselläni ongelmaksi tahtovat housuihin tai hameeseen paitaa survoessa juurikin möykyt ja jatkuva vaatteiden asetteleminen. Rintsikkakeinolla vaatteet pysyvät tukevammin siinä, mihin ne asettelinkin, mikä ainakin itselleni on todella tärkeää. En jaksa en sitten yhtään sellaisia asukokonaisuuksia, että koko ajan saa olla jotakin kohtaa nykimässä paikoilleen. Vinkkinä vielä toinen keino paidanhelmoja varten: hiuslenkillä saa koottua ylimääräistä paidanhelmaa suppuun sopivaan kohtaan ja hännän voi kätevästi taittaa ylöspäin paidan sisään piiloon. Tätäkin keinoa tulee käytettyä paljon.

Den här gången kombinerade jag kjolen med en sportigare t-skjorta och sneakers. Kjolens midja är  smocksydd och är därmed mycket stretchig, men inte speciellt spänd. Därför ser det lätt ganska klumpigt ut ifall man försöker stoppa in en stadigare övredel i kjolen. Därför bestämde jag mig för att stoppa in tröjkanten under bh:n. Det är faktiskt ett knep som jag använder mig mycket av. Jag hatar att hela tiden behöva justera mina kläder och jag har problem med att få tröjor att hålla inne under byxlinningen. Ett till tips som jag har för dig som har samma problem: använd en hårsnodd till att samla extra tyget på din övredel och sväng svansen som uppstår uppåt och in under toppen. Så praktiskt!

Easy, diy, hame, helppo, ompele, sy, lätt, kjol

Olen muuten miettinyt paljon tätä juhlavaate arjessa -asiaa. Mielestäni on ihanaa pukea juhlaan päälle kunnon juhla-asu, jotain ihanaa ekstraa arkeen verrattuna, mutta toisaalta tykkään siitä, että kaikki vaattet ovat aktiivisessa käytössä. Kaksipiippuinen juttu! Onneksi ei kuitenkaan se maailman merkittävin dilemma. Mitä sinä sanot, onko juhlavaatteen väärinkäyttöä pukea se arkena päälle? 

Jag har annars funderat mycket på det här att anpassa ett festplagg till vardagen. Jag tycker att det är underbart att klä upp sig till fest, men samtidigt gillar jag att kunna använda aktivt en så stor del som möjligt av alla kläder jag har. Vilket dilemma! Och vilket i-landsproblem. Men vad tycker du, är det missbruk av festkläder att använda dem till vardags?

Easy, diy, hame, helppo, ompele, sy, lätt, kjol

Easy, diy, hame, helppo, ompele, sy, lätt, kjol

Kommentit

Suositut tekstit