Juhlapuku arkiasuna ja paprikapohdintoja | Festdräktens vardagsansikte och paprikafunderingar


Ompelin toukokuussa juhlapuvun, jonka suunnitelin toimimaan eritavoin yhdisteltynä sekä arjessa että juhlassa. Olenkin käyttänyt molempia osia erikseen ja yhdessä ja tässä tulisi kuvia ekasta arkikombosta. 

I maj sydde jag en festdräkt, som jag designade så att den fungerar både till vardags och till fest. Jag har redan fått användning av plaggen både tillsammans och skilt. Nu vill jag passa på att visa lite bilder på den första vardagskombinationen.
diy, hame, kjol, maxikjol, halkio, slits

Hameeseen voi yhdistää erilaisia t-paitoja erilaisten fiilisten luomiseksi. Halusin kokonaisuuteen väriä, joten valitsin kirkkaanpunaisen t-paidan. Kevyet ballerinat sopivat lämpimään keliin ja olkihattu kruunasi tämän hellepäivän asun, koska onhan se nyt ihanaa, ettei tarvitse hulluna siristellä auringossa! Edellinen hellejakso tosin jo meni ja viimepäivinä on saanut vetää enemmän vaatetta päälle, mutta nyt on taas luvattu kesäisempää keliä.
 
Det går bra att kombinera kjolen med olika t-skjortor för att skapa variation. Jag ville ha lite färg i stilen, så jag kombinerade kjolen med en röd, kort t-skjorta. Lätta ballerinaskor kändes lämpliga i värmen och stråhatten kronade sommarlooken, för nog är det ju skönt att ha något som skuggar ansiktet så man slipper kisa mot solen! De senaste dagarna är det här kanske inte den mest aktuella looken, men som tur är borde vädret bli somrigare igen i den närmaste framtiden.
diy, hame, kjol, maxikjol, halkio, slits, maxihame

Ihan toiseen aiheeseen liittyen: istutin tässä vihdoin keittiössä kevättä viettäneet, ihan itse siemenistä kasvatetut cayennepippuritkin hiukan tilavampiin multiin. En tosiaankaan ole mikään viherpeukalo, hiukan ihmetyttää että nämä ovat nyt selviytyneet näinkin pitkälle! Lastasin alut muovilla vuorattuu pahvilaatikkoon. On luvattu sen verran kylmiä kelejä lähipäiviin, että arvelen noiden paleltuvan ulkona yöllä ja halusin saada kasvit sellaiseen kasvupaikkaan, että ne on helppo roudata sisälle yön kylmyyttä pakoon. Siirreltävyyden ansiosta saan tarvittaessa myös nostettua taimet suojaan liialliselta auringonpaahteelta, meikäläisten terassi kun on välillä aikamoinen pätsi suorassa auringonpaisteessa.

På tal om något helt annat: jag planterade nyligen om cayennepepparplantorna, som fått gro i köket under våren. Jag har inte speciellt gröna fingrar, så jag är lite förvånad över att plantorna har klarat sig så här långt! Jag lastade plantorna i en pafflåda, som jag fodrat med plast, så att det är så lätt som möjligt att flytta på plantorna. För det första har de lovat lite väl kalla nätter för plantorna, för det andra är vår terrass så otroligt het emellanåt med solen som gassa rakt på, att plantorna kan behöva skydd för solen också.

cayennepippuri, cayennepeppar

Siemenpakkaus lupasi, että huhti-toukokuussa istutetuista siemenistä itäneet kasvit kantaisivat satoa jo elokuussa. Ihan en nyt kyllä siihen lupaukseen usko, ellei jotain ihmeellistä kasvupyrähdystä tapahdu. Oma veikkaukseni on, että nuo eivät edes kuki vielä tänä kesänä. Osaatko sinä antaa jotain arviota, miten käy? 

På fröpåsen stod det att plantorna borde bära frukt redan i augusti, men jag har nog svårt att tro på det löftet. Jag tror inte ens att de här kommer att blomma ännu i år, om de nu inte råkar få någon otrolig växtspurt när de kommit i större burkar. Har du kanske någon erfarenhet om att odla cayennepeppar eller paprikor överlaget och skulle ha någon gissning på hur det går för de här småttingarna?

diy, hame, kjol, maxikjol, halkio, slits, maxihame
diy, hame, kjol, maxikjol, halkio, slits, maxihame






Kommentit

Suositut tekstit