Simppelit origamikoristeet kevätkotiin | Simpla origamidekorationer till vårhemmet

Pupuja. Pikkuruisia origamipupuja! Yhtäkkiä iski taas into kokeilla origamihommia. Olin siis ihan oikeasti aika allerginen kaikenlaisille origameille aiempien epäonnistumisten takia, kunnes tein pari kuukautta sitten tämän lampunvarjostimen.

Pupu, jänis, hare, kanin, pääsiäispupu, pääsiäiskoriste, påskhare, påskpynt, diy

Pääsiäisen lähestyessä jänöjussit tuntuivat ajankohtaisilta, joten ei kun tuumasta toimeen ja Pinterestiä selaamaan. Oli muuten yllättävän vaikea löytää ihan perus jäniksen taitteluohjetta, mutta lopulta lykästi.

Käytin omiin tuotoksiini tätä taitteluohjetta. Paperina oli taas leivinpaperi. Se ei varmaankaan ole yhdenkään oikean origamiharrastajan materiaalivalinta, mutta itse taittelen ihan mielelläni siitä. Tykkään sen tarjoamasta kuulaan valkoisesta lopputuloksesta. Isoimman pupun paperi oli 9 cm x 9 cm, keskikokoisen 7 cm x 7 cm ja pienimmän 5 cm x 5 cm. Pieninkin pupu oli ihan ok taitella, eli ei mennyt liian pieneksi pipertämiseksi.

Taittelu tuntui aluksi hiukan hankalalta, koska en meinannut sitten niin millään hahmottaa loppuvaiheen korvien taittamista. Ensimmäisen valmiin kanin jälkeen tuli taitteluun kuitenkin himo ja pupuja valmistui kokonainen lauma.

Pupu, jänis, hare, kanin, pääsiäispupu, pääsiäiskoriste, påskhare, påskpynt, diy

Nämä sopivat mielestäni kivasti näihin siroihin koivunoksiin, joita löytyy tuulen pudottamana maasta vaikka ja kuinka. Muistathan, että elävien oksien katkominen ei ole jokamiehenoikeuksien mukaan sallittua ilman maanomistajan lupaa.

Visioin täällä jo mielessäni kuinka söpöiltä nuo pikkuiset puput näyttäisivät kirsikanoksilla eikä varmaan olisi ihan pöhkö idea asetella rairuohonkaan koristeeksi. Pupuilla koristeltuja oksia kehtaisi myös viedä vaikkapa pääsiäiskukkana kyläpaikkaan. Puput kannattaa kiinnittää oksiin ihan pienellä liimatipalla ainakin jos meinaa kuljettaa niitä jonnekin. Varsinkin isommat puput saa kyllä aseteltua helposti paikoilleen oksien haaroihin, mutta aika helposti ne myös putoavat puusta. Toinen helppo vinkki näiden pupusten käyttöön löytyy tästä postauksesta.

Taittelun iloa sinullekin, kerro ihmeessä jos innostuit värkkäämään omia pupuja ja mihin niitä mahdollisesti käytit vaikkapa tägäämällä minut Instagramissa @hetakoopee!

Pupu, jänis, hare, kanin, pääsiäispupu, pääsiäiskoriste, påskhare, påskpynt, diy


Kaniner! Pyttesmå origamikaniner! Mitt i allt fick jag feelis för att vika origami. Jag var absolut allergisk mot allt som heter origami i flera år tills jag bestämde mig för att vika den här lampskärmen för ett par månader sedan.

Med påsken bakom knuten kändes det aktuellt med harar. Lite blädder på Pinterest visade att det var svårt att hitta en helt vanlig kanin med enkelt och geometriskt utseende. Som tur hittade jag det jag sökte.

Jag använde mig av de här instruktionerna. Som papper hade jag igen bakplåtspapper. Bakplåtspapper är knappast någon riktig origamivikares val, men jag giller det skira, vita resultatet som det ger. Den största kaninen är gjord av en 9 cm x 9 cm kvadrat, den medelstora av en 7 cm x 7 cm kvadrat och den minsta av en 5 cm x 5 cm kvadrat. Även den minsta kaninen var lätt att vika, pappret var tillräckligt tunnt och smidigt.


Till en början kändes vikandet lite komplicerat i och med att jag hade svårigheter med att uppfatta hur man viker öronen i slutet, men efter att ha vikt den första kaninen var jag fast. Mitt i allt hade jag ett helt flock!


Pupu, jänis, hare, kanin, pääsiäispupu, pääsiäiskoriste, påskhare, påskpynt, diy

Jag tycker att hararna passar fint på de här skira björkrisen. Kvistarna är dessutom lätta att hitta på marken nästan var som helst. Kom ihåg att det är mot allemansrätten att kapa av grenar av levande träd utan markägarens tillstånd. 

Jag har en vision av hur söta hararna skulle vara på grenar av blommande körsbärsträd. Jag tror inte heller att det skulle vara fy skam att lägga dom i påskgräs heller. Grenar pyntade med hararna skulle man bra kunna ge som en liten påskblomma till någon som man besöker. Jag rekommenderar varmt att du limmar fast hararna på grenarna med en liten droppe lim, speciellt om du planerar att ge bort dem. Jag konstaterade, att de största hararna är lätta att placera på grenarna men att få speciellt de mindre kaninerna trilla ner väldigt lätt. En till enkel diy-idé med de här hararna hittar du på det här inlägget.

Vad tycker du, har origamihararna en plats i ditt påskhem? Berätta gärna ifall du testar idén och var du lägger dina kaniner till exempel genom att tagga mig @hetakoopee på Instagram!

Pupu, jänis, hare, kanin, pääsiäispupu, pääsiäiskoriste, påskhare, påskpynt, diy

Kommentit

Suositut tekstit