Kasvien kierrättäminen ja uusiokäyttö - 3 helppoa vinkkiä / Att återvinna och återanvända blommor och gröna växter - 3 enkla tips!


Oletko ajatellut, että kasvejakin voi kierrättää eri tavoin? Tässä muutama vinkki!

Har du tänkt på att det går att återvinna och återanvända blommor på olika sätt? Här får du några tips på hur du kan göra!

1. Kuivata! Pikkuinen kukkakimppu oli pöytäkukkana veljen häissä, sain sen juhlien jälkeen itselleni kuivatettavaksi.
Torka! Lilla buketten är egentligen en del av bordsdekorationerna på min lillebrors bröllop. Efter festen fick jag ta med dem hem och torka.


2. Hyödynnä kaatuneet! Yksittäinen iso lehti on kuunliljasta. Äidin perennamaassa oli kuunlilja päässyt villiintymään ja sain kaivaa osan kasvista itselleni omiin multiin istutettavaksi. Ylöskaivuu, kuljetus ja istuttaminen onnistuivat hyvin. Terassille verhoa ripustaessani sitten omaa kömpelyyttäni katkaisin yhden oksan, jonka pelastin sisälle maljakkoon.
Utnyttja avbrutna stammar! Det enskilda stora bladet från en funkia gick av då jag skulle hänga upp en gardin på altanen. Klumpedunsen tog tillvara det ståtliga bladet som snittblomma. Plantan i sig kommer från min mammas blomrabatt: hennes funkia hade vuxit till sig så otroligt mycket att jag fick lov att gräva upp en del med rötter och allt och plantera på min terrass. Plantan verkar ha tålt flyttet bättre än förväntat!


3. Ota talteen pistokkaat! Tämän esimerkin pistokaskin on äidin tyköä, kasvin laji on mulle vielä epäselvä (jätä kommentti, jos tunnistat!), mutta siinä ne nyt kasvattavat juuria isovanhemmilta perityssä maljakossa.
Ta tillvara på sticklingar! De här sticklingarna kommer som funkian från mamma. Varken hon eller jag kom ihåg vad växten heter (hjälp till gärna om du har koll!) men nu ligger de i den lilla vasen och odlar rötter.

Oletko kokeillut jotain edellisistä? Onko sinulla muita ideoita kasvien kierrättämiseen tai uusiokäyttöön?
Har du provat på något av tipsen ovan? Har du andra idéer för hur man kan återanvända blommor eller gröna växter?

Kommentit

Suositut tekstit