Vaatekaapin siivousta ja Zadaa-kirpparisovellus | Garderobrensning och Zadaa-loppisappen


Rakastan siistejä kaappeja, siitä ei pääse mihinkään. Käytännössä kuitenkin ainakin omalla kohdalla vaate- ja käsityökaappi menee hiljalleen sekaisin ja joudun tekemään sillä osastolla suursiivouksen säännöllisesti kahdesti vuodessa. Minulla on siis kahdessa pienessä pystykaapissa sekä vaatteet että kankaat ja langat. Pieni säilytystila on siinä mielessä kätevä, että ylimääräistä tavaraa ei tule hamstrattua ihan hulluna, mutta koska tykkään käyttää kierrätysmateriaaleja käsityöjuttuihin, tulee välillä kaappeihin sotkua pääasiassa hienoista purkeista, joista voi joskus tehdä jotain tai joissa voi joskus säilyttää jotain.  Mieskin aina päivittelee, että eikö meillä jo ole muovipurkkeja ihan tarpeeksi, kun haluan aina tiskata uusiokäyttöön kaiken minkä voi. Huvinsa kullakin, eikö? Ja hei, niitä voi joskus tarvita! Tämä postaus ei kuitenkaan pyöri muovinkierrätyksen ympärillä (vaikka siihenkin liittyen on tulossa juttua kyllä), vaan nyt puhutaan vaatteiden kierrätyksestä.

Finns det något bättre än ordning och reda i skåp och skrubbar? Jag älskar att ha ordning och reda men är urdålig på att städa. I praktiken blir det alltid mer eller mindre stökigt i min garderob/handarbetsskrubb. Jag förvarar alltså mina tyg- och garnreserver i min garderob, som består av två smala skåp. Ett litet förvaringsutrymme är tacksamt i och med att det är omöjligt att samla på sig alltför mycket sådant man inte egentligen behöver. Samtidigt är jag en vän av återvinningsmaterial och har en tendens att ta vara på speciellt stadiga plastburkar, men också annat användningsbart. Därför blir det aktuellt med skåpstädning ungefär två gånger om året. "Hon är galen!" tänker du nu och jo, kan förstå det. Sambon brukar undra om inte vi redan har tillräckligt med plastaskar när jag träget diskar allt möjligt som jag kan tänka mig att återanvända. Men det var en parentes, det här inlägget handlar inte om att återvinna plast, utan istället fokuserar vi på att bli av med kläder som man inte längre använder.



Lapsuudenperheessäni ovat vaatteet kiertäneet aina. Varmasti kaikissa lapsiperheissä pienemmät sisarukset perivät isompien kamppeita järjestään. Meillä tämä kierrätys ei kuitenkaan loppunut lainkaan, vaan aina kun meistä siivoaa vaatekaappiaan, on muilla mahdollisuus periä jotain itselle käyttökelpoista. Myös vaatteiden lainaaminen tässä samassa ringissa toimii näppärästi. Joskus on hauska, kun oma vanha, jo siskoille tai äidille annettu vaate siirtyykin taas omaan vaatekaappiin välillä vuosienkin jälkeen. Mielestäni on mahtavaa, miten tällä tavalla omat ihan ikivanhat kamppeet säilyttävät loistonsa (kunhan vain ovat pysyneet siistissä kunnossa)!

I min barndomsfamilj, som i säkert alla stora barnfamiljer, har kläderna cirkulerat från barn till barn från de stora till de små. Hos oss slutade inte processen när vi växte upp, utan vi brukar fortfarande erbjuda plagg som vi inte längre använder till resten av gänget. Det funkar också fint att låna kläder inom familjen. Vissa gånger får man tillbaka ett plagg, som man själv ratat till och med flera år tidigare. Det är så intressant hur ett sådant gammalt plagg kan kännas som nytt igen (förutsatt att det är i gott skick)!


Juuri tuon mainitsemani perheen sisäisen vaihtoringin takia en ole juuri myynyt vaatteita kirppiksellä. Myytävät määrät jäisivät tosi pieniksi, eikä pöytää näin ollen kannattaisi pitää. Facebook-kirppiksistäkin on kokemusta lähinnä huonekalujen osalta. Nyt kuitenkin minulta lähtisi eteenpäin joitakin todella hyväkuntoisia vaatteita joululomalla tekemäni siivouksen jäljiltä, eikä niille näyttäisi olevan käyttöä enää perheen sisällä. Tämän vuoksi ajattelin ottaa kokeiluun Zadaa-kirpputorisovelluksen.

Familjens interna loppisring, som jag beskrev, är en stor bidragande orsak till att jag aldrig sålt mina kläder på loppis. Det brukar inte bli över så mycket att sälja, så det lönar sig inte för mig att hyra något loppisbord. Också Facebook-loppisar är relativt främmande för mig, har bara sålt möbler på dem. Nu har jag städat garderoben för ett par veckor sedan och har flera plagg som är i mycket bra skick men som ingen i familjen verkar ha användning för. Det kändes som en bra tidpunkt att testa loppisappen Zadaa



Olen itse käynyt Zadaassa katselemassa ja ihmettelemässä, ensivaikutelma on ihan vakuuttava. Sovellukseen syötetään itsestä tiedot vaatekoon valitsemiseen liittyen ja tietojen perusteella saat nähtäväksi vain tietoja vastaavia tuotteita. Niin kätevää! Nyt on suunnitelmissa kokeilla laittaa tuonne itse tuotteita myyntiin. Myyntiinlaittamista varten on selkeät ohjeet, mitä kuvia ja tietoja vaaditaan sekä selkeät ohjeet esimerkiksi tuotteiden postittamiseen liittyen. Myynti-ilmoituksen jättäminen on ilmaista, mutta Zadaa ottaa provision myynnistä. Tämä kannattaa huomioida tuotteiden hinnoittelussa. Sovelluksessa on myös mahdollisuus jakaa omaa promokoodiaan, jonka avulla koodin käyttäjä saa yhden ilmaisen toimituksen tilaukselleen ja samalla koodin jakaja tienaa jokaisesta käytetystä promokoodista itselleen ilmaisen toimituksen palkkiona sovelluksen promoamisesta.

Jag har aldrig köpt något på Zadaa, men har lekt lite med den för att få en förståelse för vad det hela går ut på. Appen verkar riktigt lovande faktiskt! Första gången du loggar in fyller du i information som påverkar valet av kläd- och skostorlek. Sedan visar appen automatiskt produkter i rätt storlek för dig. Så smidigt! Nu har jag planerat att sätta upp mina överloppsplagg på appen. Det finns tydliga instruktioner på appen för hur man gör, vilka bilder man behöver ta och vilken information som ska fyllas i. Det finns också klara instuktioner för hur man gör ifall man behöver posta något man säljer. Det är gratis att lägga upp produkter till salu, men Zadaa tar en provision av det du säljer. Via appen kan man också dela en promokod, som till exempel dina vänner kan använda för att få gratis leverans på en vara eller på en beställning ifall man beställer flera varor från samma försäljare. Genom att någon använder din kod får du gratis leveranser som belöning för att ha promotat appen. 



Vielä en ole ehtinyt aloittaa hommaa, mutta tavoitteena olisi nyt lähipäivinä ottaa kuvat ja lisätä myynti-ilmoitukset sovellukseen. Hiukan jännittää, koska kaikkea voi jännittää! Onko sovellus sinulle tuttu? Osaatko neuvoa jotain kokemuksen kautta tulleita vinkkejä aiheeseen liittyen? Ja hei, jos innostut tilaamaan jotakin sovelluksen kautta, voit käyttää koodia HP6832 saadaksesi ilmaisen toimituksen tuotteellesi. Kyseessä ei ole kaupallinen yhteistyö, vaan promokoodi, jonka jo mainitsinkin.

Nu har jag inte ännu provat på att lägga upp några produkter, men min plan är att komma igång ordentligt med projektet under de närmaste dagarna. Lite spännande! Är du redan bekant med appen? Har du några råd för mig som nybörjare? Och hej, ifall du vill beställa något via appen kan du använda koden HP6832 för att få en gratis leverans. Det här är alltså min promokod, som jag nämnde förut i inlägget, inte ett kommersiellt samarbete med appen.



Kommentit

Suositut tekstit