Miniryijy | Väggbonad i miniformat


Nyt on maa valkoisenaan lunta, taas tuntuu hetken aikaa keli talviselta. Juuri sitä talven tunnelmaa yritin vangita tähän miniryijyyn, jonka kudoin pienessä kudontakehyksessä mummolleni joululahjaksi. Mummo oli nuorempana vannoutunut Lapinkävijä ja innostunut kudonnaisista, joten tämä on käsityö hänen makuunsa, vaikkei se vedäkään vertoja hänen kutomilleen töille. 

Nu ligger det äntligen ordentligt med snö på marken och en stund känns det vintrigt igen. Just en vit vinterkänsla var det jag ville skapa i den här lilla väggbonaden, som jag vävde i en liten vävram i julklapp till min farmor. Farmor var en hängiven Lapplandsresenär och väventusiast när hon var yngre, så det här var ett hantverk i hennes smak, även om den inte kan tävla med hennes egna alster.



Työ on aloitettu alhaalta ja kiinnitin ensin loimilankoihin tupsut, sen jälkeen lähdin kutomaan lumihangen alaosaa. Ensimmäisen valkoisen osion jälkeen kudoin kuusen kokonaisuudessaan ja vasta sen jälkeen alhaalta ylöspäin muut värit. Pilvi ja yksi tummemmista vaaleanpunaisista osioista on virkattu kiinni loimeen. Lankoina käytin kaikenlaisia sekalaisia jämiä, jotka sopivat työn väripalettiin. Kudontatyön yläreunassa pujotin loimeen vielä grillivartaan, johon kiinitin ohuen rautalangan seinävaatteen ripustamista varten.

Arbetet började med att jag knöt fast tofsarna i varpet. Sedan fortsatte jag med snödrivan och därefter vävde jag granen i sin helhet. Efter det följde de olika färgerna i ordninge nerifrån upp. Målnet och en av de mörkare rosa ränderna har jag virkat fast i varpet. Det här projektet var ett riktigt tacksamt sätt att använda upp garnrester. I övre kanten av arbetet vävde jag in en grillpinne, som jag ännu fäste en ståltråd på.



Työstä huomaa kyllä nopeasti, että se on aloittelijan tekemä. Tykkään kuitenkin elävästä pinnasta, jonka sain aikaan erilaisten lankojen avulla. Erityisesti pörheä pilvenhattara miellyttää silmää. Ihan kiva kokeilla välillä tätäkin tekniikkaa!

När man ser på resultatet konstaterar man fort att väggbonaden är gjord av en nybörjare inom vävning. Jag är ändå nöjd med arbetet och speciellt den levande ytan som jag lyckades skapa med hjälp av olika garnslag. Och det fluffiga målnet, det är jag lite extra förtjust i!



Kommentit

Suositut tekstit