Hidas muoti, kestävät arvot ja itse tekeminen | Slow fashion, hållbara värden och att göra själv


Bongasin aloituskuvan sitaatin (en siis kuvaa, vaan tuon tekstin) aikanaa Instagramista ja rupesin miettimään. Milloin itsetehty muuttuu taas trendikkääksi? Itse olen aina, siis ihan oikeasti aina lapsesta asti, ollut kiinnostunut omien vaatteiden ompelemisesta ja pitänyt muidenkin itsetekemiä esineitä kaiken kaikkiaan arvokkaina. Tämä on toki kulttuuri, johon olen kasvanut: kotonani on pienestä asti arvostettu käsityötä ja harrastettu erilaisia kädentaitoja. Omasta mielestäni kässähommat on siis aina hip ja cool, sitä asiaa ei kyllä mikään mahti maailmassa muuta. Mielestäni koko trendiajattelu on ikävä malli, sillähän tarkoitetaan ohimenevää kausittaista suosiota. Ikuisia trendejäkin toki on, mutta eivätkös ne sitten jo ole jotain muuta kuin trendejä?

Jag såg citatet på bilden (alltså texten, inte bilden i sig) på Instagram ett tag sedan och började fundera. När blir självgjort trendigt igen? Själv har jag helt på allvar sedan som barn varit intresserad av att sy mina egna kläder och uppskattat saker som andra gjort. Det här är förstås en kultur som jag vuxit in i: i mitt barndomshem har hantverk och handarabetskonst varit uppskattade. Jag tycker alltså att handarbete är hip och coolt, det ändras nog aldrig. I det här sammanhanget ifrågasätter jag hela tanken med vad som är trendigt eller inte eftersom trender definieras som något som är populärt för stunden. Eviga trender finns väl också, men kallas de inte för något annat än trender? 


Olen kuitenkin viime vuosina ollut huomaavinani ihmisten kiinnostuneen käsitöistä erilailla kuin ennen. Aiemmin, jos kysyttäessä kerroin, että vaikkapa jokin vaate asuste tai sisustusesine on itsetehty, sain osakseni ihailua. Käsityötä siis arvostettiin. Nyt samassa tilanteessa toinen osapuoli tuo pääsääntöisesti julki oman kiinnostuksensa osata tehdä itse tai jopa ryhtyy itse harrastamaan käsitöitä, ellei aiemmin ole niitä harrastanut. Koskaan en ole kohdannut väheksyntää tai negatiivista kummeksuntaa itsetehtyjen vaatteiden takia.

De senaste åren har jag hur som helst tyckt mig se en lyft i människornas intresse för handarbete. Förut om jag berättade att till exempel ett plagg eller en accessoar var självgjord var responsen beundrande. Handarbetet var uppskattat. Nu i en liknande situation brukar det komma fram att den jag diskuterar med skulle gärna själv också göra handarbeten. Många börjar till och med själv syssla med handarbete, om hen inte gjort det förut.  Jag kommer inte ihåg att jag någonsin skulle ha fått kritik för att mina saker kan vara hemgjorda.


Kaikki "slow" tuntuu nyt olevan pinnalla enemmän kuin koskaan minun elinaikanani. Hidastamista, harrastamista ja oman itsensä toteuttamista tuutataan joka tuutista. Hidas muoti näkyy aina vain enemmän julkisuudessa ja kirpparit ovat suorastaan trendikkäitä. Näihin kaikkiin ilmiöhin sopii kuin nakutettu myös omien tarvekalujen valmistaminen. Myös some täyttyy toinen toistaan upeammista käsityöprofiileista ja tuotokset saavat runsaasti tykkäyksiä ja kommentteja. Eikö tämäkin kerro ihmisten kiinnostuneesta ja arvostavasta asenteesta käsitöitä kohtaan?

Allt som är "slow" verkar vara mer inne nu än någonsin förut under mina levnadsår. Att sakta ner tempot på livet och att förverkliga sig själv tille exempel genom hobbyn är ett budskap som sänds ut i alla tänkbara medier. Långsamt mode syns mer och mer i olika sammanhang och loppisar är trendiga. Till fenomenet skulle det sitta fint också med att göra själv det man vill och kan. Också sociala medierna fylls av handarbetsprofiler den ena snyggare än den andra och gilla-markeringarna och kommentarerna bara öser över bilderna på hantverksprodukterna. Berättar inte det här något om människornas intresse för och uppskattning av hantverk?



Tuo löytämäni sitaatti sai minut kuitenkin mietteliääksi. Elänkö sittenkin keskellä edelläkävijöitä, jotka jo nyt kokevat itsetehdyt kamppeet hyviksi ja hienoiksi? Näenkö kaikki nuo hidastamiseen ja kestävämmän elämäntavan nousuun liittyvät jutut vain, koska somen ja muunkin netin algoritmit tarjoavat niitä minulle ihan vain koska olen aiheista kiinnostunut? Eikö siis itsetekeminen ole vieläkään cool? Mitä sinä sanot?

Men citatet som jag läste fick mig att tänka efter. Lever jag i en bubbla, mitt bland pionjärer som redan ser det fina i hantverk och det smarta i att göra själv? Ser jag alla inlägg och artiklar om att sakta ner och att leva mer hållbart bara för att algoritmerna för de sociala medierna och för resten av nättjänsterna vill visa upp dem, eftersom ämnet intresserar mig? Är det alltså inte ännu heller cool att göra själv? Vad säger du?


Kuvien asu Outfiten

Ja siis apua, tajusin tämän jutun julkaistuani, ettei kuvissa mikään ole itsetehtyä. Mikä moka! Perittyä ja kirpparilta hankittua sen sijaan, hidastelun teemaan siis menee kuitenkin.

Fattade efter att ha publicerat inlägget att inget på bilderna är självgjort. Alltså vilken miss! Loppisfynder och arvegods däremot jo, så följer ju åtminstone det långsamma temat. 

Mekko Klänning: Äidiltä peritty Ärvd av mammma
Saappaat Stövlar: Kirpparilta Loppisfynd
Keinonahkatakki Fuskläderrock: Muistaakseni H&M (laput on leikattu pois enkä ole varma, koska takki on palvellut uskollisesti jo vuosia) Antagligen H&M (har klippt bort lapparna så är inte säker, rocken har tjänat mig troget redan ett x antal år)


Kommentit

  1. Moikka. Mulla on joitakin vuosia ollut sama tunne, että käsitöitä arvostetaan enemmän kuin välillä. Monet nuoretkin ymmärtävät kotikutoisten pipojen, sukkien ym päälle. Mutta pelkään pahoin ettei käsitöistä, koruista, maalauksista tms haluta kuitenkaan maksaa reilusti. Kristiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, en siis elä yksin harhaluulossa, että käsityön arvostus olisi noussut! 😅 Olet varmaan oikeassa, että halpatuotantoa on niin paljon, ettei käsityön hintaa ole helppo käsittää. Kyllähän hyvistä materiaaleista taidolla työtunteja käyttäen tehdyn tuotteen hintalappu on helposti aikamoinen.

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit