DIY helppo pöytä pieneen tilaan | DIY lättlagat sidbord till ett litet utrymme

Postaus sisältää affiliatelinkkejä, jotka on merkitty tähdellä *.
Inlägget innehåller affiliatelänkar, som har märkts ut med med en stjärna *.

Tiedätkö tunteen, kun meinaa olla ihan vaan vähän ahdasta? Itselleni tämä tunne on tuttu makkarista, jossa sänky tulee niin lähelle vaatekaappeja, että yöpöytä meinaa olla mahdoton yhtälö, jos aikoo päästä käsiksi vaatteisiinsa. Minulla oli kauan sängyn vieressä pystyssä kierrätyskäyttöön saamani puinen hedelmälaatikko, mutta se oli hutera ja ärsyttävä siirrellä. Ja tuossa loukossahan sitä yöpöytää kyllä joutuu siirtämään. En myöskään saanut siihen yövaloa mitenkään, joten jos vaikka luin illalla sängyssä, jouduin vielä nousemaan ylös sammuttamaan valon. Ei hyvä lainkaan! Niinpä ratkaisin ongelman väsäämällä kahdesta kierrätettävästä hedelmälaatikosta yöpöydän, jossa on pyörät alla. Halusin, että pöytä on tarvittaessa helppo purkaa osien uusiokäyttöä varten, joten pöytä on koottu naruilla. Voit halutessasi käyttää järeämpiäkin keinoja!

Känner du igen känslan av att det känns kanske en aning för trångt i hemmet? För mig är känslan bekant från sovrummet där sängen kommer så nära skåpen att det är en omöjlig tanke att klämma in ett nattduksbord vid sängen, om man dessutom vill ha ut sina kläder ur garderoben. Jag hade länge en fruktlåda i trä, som jag fått för att återanvända, ståendes vid sängen, men den var hemskt instabil och svår att flytta på. Jag kunde inte heller ha någon nattlampa på lådan, så ifall jag till exempel läste i sängen var jag tvungen att stiga upp och släcka när jag skulle börja sova. Inte bra! Därför hittade jag på en annan lösning: att sätta ihop ett litet, hjulförsett sidbord av två fruklådor. Jag ville att bordet skulle vara lätt att plocka isär vid behov, så delarna fästa vid varandra med rep. Ifall du vill kan du montera ditt bord med mer permanenta medel. 

yöpöytä, nattduksbord, diy, tee itse, gör själv, hedelmälaatikko, fruktlåda, fruit box, wooden bokx, puulaatikko, trälåda

Aloitin projektin solmimalla yhden laatikon alle ristiin neljällä narulla Granitista löytämäni pyörälevyn*. Pyörälevyjä on liikkeessä muutamaa eri kokoa, omien laatikoideni pohjaan parhaan kokoinen oli 30x30 cm kokoinen.

Projektet började med att jag knöt jag fast en hjulplatta från Granit* under ena av lådorna. Granit har hjulplattor i några olika storlekar, för mig var 30x30 cm den storlek som matchade lådornas botten bäst.


fruit box, fruktlåda

Seuraavaksi solmin kaksi laatikkoa päällekkäin pujottaen narun kädensijojen läpi. Jos haluat pöytätasosta syvemmän, voit toki kiinnittää laatikot päällekkäin myös molemmat laatikot oikein päin. Mietin ensin, että laatikot olisi voinut kiinnittää torniksi myös takareunoistaan saranoilla. Silloin yöpöydän sisään jäävää tilaa olisi helppo käyttää isojakin tavaroita varten. Itselleni kuitenkin riittää myös tuo aukko pöydän  etuosassa, saan siitä hyvin laitettua ja otettua tarvitsemani tavarat. Jos laitat molemmat laatikot oikein päin suosittelen saranoita, koska laatikoiden väliin jäävä aukko jää niin kapeaksi mikäli laatikoista ylempi ei ole ylösalaisin.

Till näst knöt jag ihop mina två lådor på varandra, snöret gick genom handtagen på lådorna. Om du vill kan du lägga båda lådorna rätt väg. Då får du djup på övre ytan av ditt bord. Jag funderade också först på att fästa lådorna på varandra med hjälp av små gångjärn på bakkanten av lådorna. Då skulle det har varit lätt att öppna systemet och använda utrymmet inuti bordet som förvaring även för större saker. Jag kom fram till att det inte behövs i mitt fall. 

yöpöytä, nattduksbord, diy, tee itse, gör själv, hedelmälaatikko, fruktlåda, fruit box, wooden bokx, puulaatikko, trälåda

Pöytä on tarpeeksi pieni mahtuakseen koloseensa sängyn ja kaappien väliin, mutta tarpeeksi suuri että sille mahtuu muutamia tärkeitä tavaroita. Ja se kaikista tärkein: yövalo! Koska pöytää joutuu rullailemaan sivuun toistuvasti, on lampunkin oltava sellainen, ettei se putoa kyydistä ihan heti. Siksi tällainen isolla klipsillä varustettu valo sopiikin tuohon aivan täydellisesti. Granitin klipsivalon* olen saanut joululahjaksi viime vuonna. Samaa väriä ei enää näytä olevan, mutta muita vaihtoehtoja löytyy. Valaisimen saa kätevästi kiinnitettyä moneen paikkaan ison klipsin avulla ja lampun kupua saa käännettyä tarpeen mukaan eri suuntiin.

Pöytä sopii hyvin myös keskelle lattiaa, sillä jos solmit narut niin, että solmut jäävät laatikon sisään, ei mitään harottavia naruja näy päällepäin. Jos maalaamaton puu ei ole sinun juttusi, voit helposti myös maalata laatikot ennen käyttöä.

Bordet är tillräckligt smått för att rymas i det lilla utrymmet bredvid sängen, men tillräckligt stort för att jag ska få utrymme med några viktiga saker på det. Och det som jag längtat mest efter: det går att ha en lampa på bordet! Eftersom bordet kommer att rullas fram och tillbaka är det viktigt att lampan inte trillar av alltför lätt. Därför blev det perfekt med en lampa med en klämma på. Klämspotlampan från Granit*är en julklapp från ifjol. Färgen som jag har finns tydligen inte längre tillgänglig, men andra fina alternativ finns. Jag har tyckt att lampan är praktisk i och med att den är så lätt att sätta fast på olika ställen tack vare den stora klämman. 

Bordet kan bra också placeras fast mitt i rummet. Bara du knyter snörena så att knutarna blir på insidan av lådan spärrar inga fula snören ur bordet. Ifall omålat trä inte känns som du kan du lätt måla dina lådor i före du sätter ihop bordet,

yöpöytä, nattduksbord, diy, tee itse, gör själv, hedelmälaatikko, fruktlåda, fruit box, wooden bokx, puulaatikko, trälåda

Kommentit

Suositut tekstit