Herkkuja syreeninkukista | Ärbart av syrenblommor

Pitkä, ihana kesäloma on alkanut ja vietinkin siitä ensimmäiset päivät lapsuudenmaisemissa Porissa. Tällä keikalla tuli muun muassa käytyä isoäidin pihassa syreenivarkaissa (luvan kanssa toki, muistathan sinäkin maanomistajan luvan syreeninoksia poimiessasi). Syreenintuoksu on yksi kesän lempituoksujani ja minua kiehtoo ajatus tämän syreenintuoksuisen tunnelman taltioimisesta talven varalle.

Ett långt och ljuvligt sommarlov har börjat! Jag inledde ledigheten med ett besök till mina hemtrakter. Där passade jag på att plocka syrenblommor i mormors trädgård (hon var snäll nog att ge lov till det, du kommer väl också ihåg att fråga markägaren före du tar för dig av syrenbuskens skörd). Syrendoft är en av mina absoluta favoritsommardofter och tanken av att kunna ha doften och sommarkänslan på burk fascinerar mig något enormt.



Olen aiemmin tehnyt syreenijuomaa testimielessä ja vaikka täytyy myöntää, että arvelin kukkien parfyymisen tuoksun perusteella syreenijuoman laukaisevan migreenin, mutta ei! Mehu oli tosi hyvää ja raikasta. Maku oli parfyyminen, mutta kevyt. Tästä taannoisesta kokeilusta rohkaistuneena päätin tänä kesänä ottaa testiin muitakin syreenisiä reseptejä. Tässä koekokkailujen väliraportti!


Jag har gjort syrendricka i testsyfte för ett par år sedan. Jag är tvungen att erkänna att jag misstänkte att smaken av syren avlöser ett migränattack, men så blev det inte, vilken trevlig överraskning! Drickan var riktigt god och fräsch, smaken visade sig vara parfymig men lätt. Uppmuntrad av insikten bestämde jag mig för att prova några till recept med syrenblommor  i sommar. Här får du en liten mellanrapport!


syrensirap

Syreenisiirappi Syrensirap

Tämän reseptin valitsin testiin puhtaasti esteettisistä syistä, ajatus vaaleanpunaisesta siirapista jäätelön ja juomien kanssa hullaannutti! Käytin siirapin valmistamiseen tätä reseptiä, siirapin ohje löytyy reseptin alusta. Sitruunamehun sijaan sekoitin siirappiin ½ rkl sitruunahappoa. Itse en käytä juurikaan alkoholia, mutta samaa siirappia käyttäen saisi tehtyä myös ihania mocktaileja. Siirapista tuli kuin tulikin ihanan vaaleanpunaista, tosi söpön väristä! Valmistusprosessi oli helppo, työläin vaihe oli nyppiä kukat irti tertuista.

Det här receptet fick komma med på min testlista rent av estetiska skäl: tanken om den rosa sirapen på glass eller i fräscha drickor var helt enkelt förtjusande! Jag använde mig av det här receptet, men här finns en svensspråkig variant. Istället för citron blandade jag i ½ msk citronsyra. Jag lade i hälften av vattnet i det svenska receptet, men annars var förhållandet ungefär samma. Jag mätte inte syrenerna helt jättenoga. Sirapen blev just så rosa som jag hade tänkt mig, helt underbart! Tillverkninsprocessen var lätt, det jobbigaste var att plocka blommorna från klasarna. 


syrensocker, syreenisuola, syrensalt

Syreenisokeri

Olen joskus lapsena syönyt orvokinmakuisia polkkapossuja, joita ostettiin perheen lomamatkalla Grennasta. Tykkäsin silloin makeasta kukkaismausta, joten arvelin, että syreenisokerikin voisi olla ihan kokeilemisen väärtti homma. Nyt on sekoitus muhimassa purkissa, jännä päästä maistamaan tätä sokerin maustuttua. Ilmoittelen miten kävi, saako syötyä! Syreenisokerin resepti kaikessa yksinkertaisuudessaan löytyy täältä.

Syrensocker

Jag har ätit polkagrisar med violsmak någon gång som barn på familjens sommarresa till Grenna. Jag gillade den söta blomsmaken, så jag tänkte mig att syrensocker skulle kunna falla mig i smaken. Jag lade varv av socker och syrenblommor i en glasburk i förhållandet 1:1. I receptet står det att man ska använda torkade syrenblommor, men i det finskspråkiga receptet sägs det att man kan välja att använda färska blommor. Jag valde att bara låta de tvättade blommorna torka lite på en handduk och att använda dem som färska. Om du använder färska blommor ska du inte stänga din behållare tätt förrän blommorna har torkat helt. 

syrensocker, syreenisuola, syrensalt

Syreenisuola 

Luin, että syreenisuolaa voi valmistaa samaan tapaan kuin syreenisokeriakin. Tätäkin lajia siis purkillinen tekeytymässä: huuhtelin kukat, annoin niiden kuivahtaa pyyhkeen päällä, nypin ne irti tertuista ja ladoin purkkiin kerroksittain suolan kanssa. Sekoitussuhde oli 1:1.


Syrensalt 

Jag läste att man kan tillverka syrensalt på samma sätt som syrensocker. varva syrenblommor med salt i en burk i förhållandet 1:1. Som syrensockret skulle även saltet stå och dra i två veckor, så jag rapporterar sedan om resultatet! 

syrenblomma

Syreenihilloke

Tämä oli vahinkotuotos, mutta parhaat keksinnöt syntyvät vahingossa, eikö? Onhan tämä nyt ihan verrattavissa tulen keksimiseen! Ahnas ja hieman lenkin jäljiltä nälkäinen kokki keitteli siis siirappia. Siivilöintivaiheessa oli yksinkertaisesti pakko maistaa siivilään jäänyttä syreenisörsseliä. Mitäs kummaa, sehän oli herkullista!

Siivilöityäsi siirapin voit siis ottaa talteen syreenisotkun, joka siivilään jää. Sitä voi käyttää karamellisoidun sipulin tapaan, juuston kanssa (sopisi mielestäni erityisen hyvin vuohenjuuston kaveriksi vaikka chèvrepurilaisen väliin) tai vaikka ruisleivän päällä. Ripaus suolaa ja mustapippuria kruunaa maun!

Syrensylt

Det var ett misstag! En girig kock kokade syrensirap, magen kurrade efter joggingturen. Hon silade sirapen och fick en impuls att smaka på sörjan som blivit kvar i silen. Så gott den smakade! 

Efter att du har silat din syrensirap, släng alltså inte blommorna som blivit kvar i silen. Du kan använda sörjan på samma sätt som karamelliserad lök, med ostar (den skulle säkert passa perfekt med getost, kanske till och med som fyllning i en chévreburger) eller på rågbröd. En nypa salt och svartpeppar kronar smaken!

syrensylt, syrenrecept, syreeniresepti, syren recept, syreeni resepti

Syreenijääpalat (eli kauneimmat jääpalat ever)

Ripottele jääpalamuottiin syreeninkukkia. Täytä muotit ja jäädytä normaalisti. Jääpaloihinhan voi käyttää muitakin syötäviä kukkia ja niillä saa juhlavaa tunnelmaa juomiin tai miksei niillä voisi sulostuttaa ihan vaan tavallista kesäpäivän limsalasillistakin.

Syreniskuber (aka de snyggaste iskuberna ever)

Strö syrenblommor i en iskubslåda. Fyll med vatten och frys som vanligt. Du kan även göra isbitar med andra ätbara blommor. Tänk vilken lyx med blommiga iskuber i sommardrycker!


syreniskuber

Koristeena eri ruokalajeissa

Viimeisenä ehkä itsestäänselvin käyttötarkoitus: koristelu. Syreeninkukkia voi käyttää koristeena eri ruokalajeissa, itse ripottelin niitä reilusti salaattiannokseeni.Värien puolesta kiinankaali ei ehkä ole se kaunein, mutta eipä mahda mitään. Mutta miten olisi vaikkapa luonnonyrttisalaatti syreeninkukin koristeltuna?

Garnering 

Sista tipset är det kanske mest självklara: du kan piffa upp olika maträtter med syrenblommor. Själv strödde jag dem på min salladsportion. Kinakål har kanske inte den vackraste färgen, men det var nu vad jag hade hemma. Men föreställ dig en sallad med naturörter prydd med syrenblommor!

syrenblommor garnering, syreeninkukka salaatti, syrenblomma sallad, luonnonyrtit, luonnonvihannekset, ätbara vilda växter

Mitenkäs siellä päässä, oletko sinä syönyt tai valmistanut ruokaa kukista? Omalla kohdalla tämä projekti aiheutti jo suunnitteluvaiheessa kesäjuhlakuumeen, pitääköhän tässä järkätä pihajuhlat kesän kunniaksi? Saa nähdä miten käy! Ja hei, olisi hienoa jos jakaisit postauksen, että mahdollisimman moni pääsisi kokeilemaan kukkaiskokkailuja! 

Har du provat på att använda blommor till matlagning? Projektet gav mig värsta sommarfestfebern redan när jag planerade syrenkoket, så nu drömmer jag om att ordna fest. Inte kanske någon omöjlig dröm! Och hej, du får gärna dela inlägget så att så många som möjligt får prova på de blommiga recepten! 


syreeninkukka

Kommentit

Suositut tekstit