Nahkapaperi - uhka vai mahdollisuus? | Läderpapper - hot eller möjlighet?

Haavelija täällä, hei! Minulla on paha tapa upota tutkimaan kaikenlaisia kanavia, joista tulee helposti pahemman luokan inspiraation yliannostus. Välillä löytyy ihan hullun paljon kaikkia hyviä ja hienoja malleja jotka on tehty innostavista materiaaleista. Huomasin, että tällä hetkellä olisi aika monta materiaalia, joita haluaisin päästä testaamaan.  Listan ykkösenä on juuri nyt nahkapaperi.

Haikailen aina kaikkien ihanien nahkatöiden perään, kunnes totean, että nahka on ehkä aika vaikeaa työstää. Äskettäin törmäsin kuitenkin netin syövereissä nahkapaperiin, eräänlaiseen vegaaniseen "nahkaan". Kätevän oloinen materiaali herätti kiinnostukseni ja olen tehnyt hiukan taustatutkmiusta aiheeseen liittyen selvittääkseni, josko se menisi materiaalina jatkoon ihan käytännön kokeiluun. Kokosinkin tähän tekstiin löytämäni tiedot tästä uudesta tuttavuudesta.


Mitä nahkapaperi on?

Nahkapaperi on selluloosasta ja lateksista valmistettua paperia, joka näyttää nahalta ja joka kestää jopa konepesua tuotteesta riippuuen 40-60 asteessa. Pesua jopa suositellaan tehtäväksi ennen nahkapaperin työstämistä, koska pesu muuttaa paperin pinnan enemmän nahkaa muistuttavaksi (käsittääkseni epätasaisemmaksi). Vihjeeksi työstämiseen mainitaan nahkapaperin kostuttaminen. Kostutettuna nahkapaperin pitäisi olla pehmeämpää ja näin ollen helpompaa käsitellä.

Mihin tarkoituksiin nahkapaperi sopii?

Jälleenmyyjien sivustoilta löytämieni tietojen perusteella nahkapaperia voi ommella ja silittää. Sitä voi myös kuvioida ainakin tekstiilitusseilla. Itse lähtisin kyllä rohkeasti kokeilemaan vaikka sabloonan avulla kangasväreillä painamista tai maalaamista, tuntuisi loogiselta, että jos tekstiilitussi toimii tähän tarkoitukseen, samoin toimii tekstiilivärikin. Kuten sanottu, tämä on villi veikkaus, joten kokeile omalla vastuulla! Nahkapaperia löytyy monen värisenä, myös muutamassa metallivärissä. 

Materiaalina nahkapaperi on ilmeisesti aika jäykkää, ettei siitä ihan mitään vegenahkahousuja voi tekaista, mutta ainakin asusteisiin ja sisustustuotteisiin sitä voi käyttää. Ajattelisin, että tätä olisi kiva kokeilla johonkin kodin säilytysratkaisuihin ja pieniin laukkuihin. Löysinpä Mehukekkerit-blogista jopa nahkapaperista valmistetun repun. Olin edelleen vähän skeptinen materiaalin kestävyydestä, mutta epäilijä googlasi ja näki, että samasta tavarasta valmistettuja reppuja on myynnissäkin. Jännä juttu!

No, uhka vai mahdollisuus?

Näillä näkymin ehdottomasti mahdollisuus. Varsinkin tuo reppuhomma jäi houkuttelemaan. Harmi vain etten tarvitse reppua juuri nyt, koska vanha kunnon Fjällräven palvelee yhä. Ehkäpä tulee pian aihetta lahjoa jotakuta, että voi sitten hyvällä omallatunnolla kokeilla tuollaisen.

Joka tapauksessa: jatkoon!



Drömmaren här, hej! Jag har en ovana att försjunka mig i olika källor som orsakar en överdos av inspiration gång på gång. Emellanåt verkar det finnas helt galet många fina och bra modeller av allt möjligt som en människa kan vilja göra själv! Jag kom på mig själv med att fundera på hur alla tusen olika materialer jag just nu skulle kunna prova. Listan toppas just nu av veganskt läder.

Jag längtar ofta efter att förverkliga alla ljuvliga läderarbeten jag ser på till exempel Pinterest. Sedan inser jag att läder kanske inte är det lättaste materialet att bearbeta. Hoppet att verkligen kunna åstadkomma något läderverk väcktes igen när jag råkade hitta "läderpapper". För att klargöra för mig själv om materialet har tillräckligt med potential för att testas in action undersökte jag nätet lite till. Eftersom materialet kanske är nytt för andra än mig har jag samlat här den info jag hittade.


Vad är läderpapper?

Läderpapper är en form av veganskt läder som tillverkas av cellulosa och latex. Materialet ser ut om läder men är i själva verket papper som tål till och med maskintvätt i 40-60 grader beroende på tillverkare. Det verkar till och med rekommenderas att man tvättar pappret för bruk för att åstadkomma en mera läderliknande look. Tvätt ändrar nämligen på papprets struktur, jag har förstått att det blir mera levande. Ett tips för att underlätta bearbetandet av läderpapper är att fukta det så att materialet mjukas upp. 


Vad passar läderpapper till?

På försäljarnas hemsidår kommer det fram att man kan sy i läderpapper och att man kan stryka det. Läderpappret kan dekoreras med till exempel textilpennor. Själv skulle jag våga testa också textilfärger på materialet enligt logiken att då textilpennor fungerar på det borde textilfärger också göra det. Som sagt, bara min hypotes, testa på egen risk!

Läderpapper finns att få i flera olika färger, både som traditionella matta färger och som metallfärger.

Materialet lär vara ganska så styvt, så kanske inget att sy läderbyxor av, men det verkar vara idealt för accessoarer och inredning. Jag råkade till och med se en riktigt stilig ryggsäck av läderpapper på Mehukekkerit-bloggen. Eftersom jag inte fortfarande var övertygad om materialets hållbarhet, googlade jag runt lite och såg att det till och med finns ryggsäckar av samma material till salu. Intressant!

Nå, hot eller möjlighet då?

Kort och koncist: absolut möjlighet! Skulle laga ryggsäcken speciellt gärna, men min gamla Fjällräven lever ännu och mår bra, så måste kanske fundera om någon i närkretsen skulle vara i behov av en ny ryggsäck så att jag får en ursäkt att knåpa ihop en!



Bilder/Kuvat: pixabay.com (Pixabay License Vapaaseen kaupalliseen käyttöön.imeämistä ei edellytetä)

Kommentit

Suositut tekstit